torsdag 15 januari 2015

Blommig fredag - årets trädgårdsplaner



Eftersom målsättningen är att blogga mer så har jag bestämt att fredagar skall ämnet vara trädgård och jag tänker hänga på bloggen "Bland rosor och bladlöss" utmaning om blommig fredag. Denna fredagar har passande nog temat "årets trädgårdsplaner" och då passar jag på att presentera mina trädgårdsrelaterade målsättningar för 2015. Jag har flera målsättningar och två av dem är av större karaktär.





Garageuppfarten

Det första och största är projekt garageuppfarten med tillhörande entré. Detta projekt har vi de senaste två åren tänkt att ta tag i och i år skall vi både ha ekonomi och ork för att göra detta. Jag har ju sedan länge haft en färdig plan och skiss över hur det skall bli. Mer om det kan ni läsa i det här blogginlägget.





Dammrabatten

Det andra större projektet är att göra om dammrabatten. Den har blivit misskött sedan Gabriel föddes och är idag igenvuxen av kirskål. Här skall jag gräva upp alla befintliga perenner och gräva om och sålla all jord för att bli av med ogräset. Jag påbörjade arbetet redan ifjol genom att plantera om den den stora befintliga solrosen. Sedan kom värmen och med det försvann både lust och ork. ;-) Jag är inte riktigt klar med hur jag vill ha det, men jag funderar på om det kan fungera att få till en mindre bäckfåra ner i dammen och sedan tror jag det skall få karaktär av stenparti med inte allt för högväxta och vida växter. Hur jag skall få ihop det med den perenna solrosen som är mer djungellik vet jag inte riktigt än. Det är kanske dags att ta fram skissblocket och titta närmre på detta.






Köksträdgård och växthus

Jag skall fortsätta att utveckla grönsaksodlingarna som jag hade ifjol. Omfattningen skall vara densamma, jag skall bara komplettera odlingarna i södervägg med någon mer balja där jag vill ha ytterligare slanggurkor. I år skall vi även ha Västeråsgurkor enligt Johans önskemål. Jag skall göra ett nytt försök med kålodling och nättäckningen skall därför förbättras. Som avgränsning mot "fotbollsplanen" har vi bärbuskar som bildar en liten häck. Röda vinbären bär dåligt med frukt och skall tas bort, jag har dock inte bestämt om och med vad det skall ersättas. En av pallkragarna skall flyttas eller tas bort då den står i vägen för nästa års kompostbehållare. Jag har heller inte riktigt bestämt om jag skall odla i pallkragar eller djupsängar eller om jag skall fortsätta ha en blandning. Hela grönsakslandet skall till våren gödslas med naturgödsel om jag kan få tag på det.  Vid sidan om trädgårdsboden skall jag byta ut det fallfärdiga planeringsbordet med en fast planteringsbänk.







Pool

I fjol gick poolen, modell större barnpool sönder, och i år skall det införskaffas en ny. Det skall bli en aningen större med ett djup på drygt en meter. Tanken är att den skall ansluta till ett framtida trädäck, som skall byggas mellan terassen och garaget. Det blir dock inte under 2015.





Dammen

Även dammpumpen gick sönder i fjol så vi måste därför köpa en ny som skall fungera för både däckfåra och fontän. Jag vill även ha ett nytt filter då vårt gamla har några år på nacken och inte fungerar så bra. 




Ja, det var de målsättningar och projekt som jag redan nu har för 2015. Det dyker säkert upp fler under resans gång. Jag hoppas på ett bra trädgårdsår och trots flera projekt så hoppas jag på att jag skall hinna njuta och ta det lugnt i den också, något jag känner att jag lär mig mer och mer. Att sitta på den för i fjol nya terasstrappen och se köksträdgården växa, det är vardagslycka.






2 kommentarer:

  1. Ja minsann du har stora planer för din trädgård det är ju så med det att alltid finns nåt att ta tag i. Kul men ibland måte man njuta med. Hoppas du hinner med det iår också.
    Ha en fin helg
    kram meta

    SvaraRadera
  2. Det var litt av en plan for sommeren, og kjekt er det. Nydelig hage har dere helt klart allerede. Så koselig med en dam i hagen. Fantastisk!

    SvaraRadera