lördag 3 augusti 2013

SWAP 2013 "höst"

Nu är det dags igen för en ny SWAP. Den förra jag var med i slutförde jag aldrig då inspiration och sylust tog slut mitt i. Denna gång är det en svensk SWAP som "Kånkarong" drog igång på Facebook och innebär ingen tävling utan enbart ett sätt att sy tillsammans och inspirera varandra. Längst ned i inlägget kan du läsa vad som står om den.


Jag har inspirerats av ett halsband från Soul of Maîa (ett favoritmärke) designat av Malin Berghagen. Jag har ett halsband därifrån sedan tidigare och när jag såg detta på SoM blogg så blev jag så försälskad. Färgerna är helt fantastiska. Alla tyger som jag skall använda har jag haft liggande i mitt sylager, de flesta från ett besök på Tygverket i våras. Nu är jag så inspirerad att börja sy, systugan är färdigstädad och står beredd. Men först så inväntar jag lite sämre väder.

För den senaste tiden har varit helt fantastiskt uteväder och vi lever i trädgården från tidig morgon till sen kväll. Igår hade vi tom härlig kräftpremiär under parasollet vid dammen. Vi satt där till det började skymma, hade tänt lite ljus och bara mös. Underbart!

Förutom att min nya rabatt snart är färdigställd (3 skottkärror jord återstår förutom komplettering av torvmull) och den gamla komposten snart är ett minne blott (bilder kommer inom kort), så njuter vi mest av poolhäng. Jag som har varit emot både pool och studsmatta i trädgården inser att jag får omvärdera åtminstone poolen. Det är så skönt att ha den för att svalka sig och Gabbe han badar mest hela tiden. Han har tom börjat träna på att simma.



Må gott i sommarvärmen allihop!
 
SWAP-regler
Vi planerar och syr 6PLAGG PER SÄSONG (nu första gången Höst 2013 kan man välja att sy 4-5 plagg och komplettera med 1-2 andra, köpta eller från den existerande garderoben). Målet är att producera en basgarderob för årstiden.

För HÖST 2013 presenterar vi vår plan vecka 33 (12-18 augusti) och visar upp kollektionerna vecka 40 (30 sept - 6 okt).

Här är exempel på plagg som kan ingå i en mini-kollektion för hösten. Självklart kombinerar man och byter ut utifrån de behov man har och vad man redan har i sin garderob
1 kavaj/kofta/ytterplagg (bas eller accent)
1 underdelar – byxa/kjol (bas)
2 överdelar – blus/topp (1 bas och 1 accent)
2 utanpå överdel – kofta/tröja/väst (1 bas och 1 accent)

Välj max fyra färger (men man kan med fördel begränsa sig till 2-3), två neutrala basfärger (en mörkare och en ljusare) och två accent färger.

När vi presenterar vår plan så gör vi det med ett collage med mönsterskisser och tygprover (bilden läggs i fotomappen ”Planering”). När vi redovisar det färdiga resultatet så är det som ett collage av bilder på plaggen, gärna i olika kombinationer och gärna live (fotomapp ”6Plagg Höst 2013”). Under Filer finns det ett dokument med länkar till en mängd information om garderobsplanering osv. Fyll gärna på här om du hittar bra tips att dela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar