söndag 14 juli 2013

Trädgårdsplanering

Här hemma sker trädgårdsarbete på många fronter. Som vanligt när jag gör något så blir det smått fanatiskt. En stor del av planeringsarbetet berör vår garageuppfart och entrésidan (vårt hus ligger med gaveln mot gatan). Vårt nybyggda garage är det enda man ser från gatan och jag vill ta bort känslan av att det bara finns ett stort garage på tomten. Detta skall naturligtvis göras med växtlighet. 


 Utgångsläget är att jag vill ha det "grönt" men jag måste dessutom tänka på att det är rent söderläge med sol och torka. Eftersom det är entrésida så vill jag även att det skall vara fint vintertid.  Två träd planerar jag att sätta och det är ett prydnadskörsbär, Prunus Accolade och en kopparlönn Acer griceum. Andra växter som finns med i planeringen är klättervildvin, gräs eller bambu, ormhassel, havtorn och silverax "Brunette". Skulle vilja ha några fler klätterväxter och tankarna går mot kameleontbuske, kaprifol och rosor.



Lite ritningar och planering har jag skissat på, men det är svårt att se verkligheten i dessa. Man måste ut på plats för att se proportioner. Många rundor har det blivit på framsidan för se hur planeringar skall kunna bli.

Förutom växtligheten så skall det bli leksam omgivning med sten, grus och vatten. En blogg som inspirerar mig mycket är Goda stunder &tokiga idéer. Nu återstår att se färdigt resultat och tyvärr lär det nog dröja till nästa år innan det sker. Tills vidare så jobbar jag med mindre projekt i trädgården såsom planteringshörna och ytterligare rabatt i mitt kommande woodland.

1 kommentar:

  1. Men tack snälla du för dina varma ord och hälsning på bloggen. Det är just sånt som gör bloggandet underbart.
    Det ska bli härligt att få följa ditt arbete på framsidan.

    Tack snälla♥
    Kram Anna

    SvaraRadera