fredag 19 juli 2013

Semester!

Jag har väntat länge och nu äntligen är den här, min 5 veckor långa härliga semester. Det skall bli underbart skönt och jag skall riktigt ladda batterierna har jag planerat. En del trädgårdsarbete, lite resor, sol och bad och en hel mängd avkoppling skall det bli.

Trädgårdsarbete har det blivit en del den sista tiden och många olika projekt pågår. Idag fick jag på lite täckbark på min nyligen anlagda "barnkammare" och det blev så fint! Jag tänkte bjuda er på en rundtur i min odlingshörna idag. Ni får stå ut med att det är lite ovårdat och inte alls perfekt, det skulle behövas (och det skall ske) en rejäl rensning av ogräs i detta område till hösten när alla potatisar är skördade.


Så här ser området i alla fall ut. Det finns ett litet men väl använt växthus, en redskapsbod för trädgårdens alla arbetsredskap, den nyanlagda "barnkammaren", ett blivande planteringsbord (skall placeras mot redskapsboden där trätrallen är), ett äpple och ett päronträd samt en köksträdgård som i år endast består av potatis, squash och rabarber förutom de bärbuskar, krusbär, svarta och röda vinbär som står i en hel mängd kirskål.


 

 I mitt lilla men välfyllda växthus växer det så det knakar. Vi har redan skördat ett antal tomater och 4 gurkor. Totalt finns det 8 tomatplantor, 2 gurkplantor, 4 paprikor, 1 chili och 2 physalis. Naturligtvis har jag även lite basilika härinne, en välanvänd krydda i vårt kök.

 


Man kan plocka tomater var dag. Jag har några Dansk Export men även lite mer rariteter som grönstrimmiga, gula körsbärstomater och svarta plommontomater, vilka sorter har jag dock inte koll på.

 
Nu väntar vi på att några paprikor skall bli röda, stora är de i alla fall. Förutom röda och gröna paprikor så har jag en röd spetspaprika.
 
 
Här är min lilla nyanlagda barnkammare som består 3 små pallkragar där man kan förvara fröplantor eller köpta plantor som inte har kommit ned i jorden ännu. Nu när jag äntligen har ett bra ställe för småplantor så kan jag rensa rabatterna på fröplantor. Jag har bl a en mängd små julrosor och fotblad. I gångarna har jag lagt markväv som jag täckt med täckbark. Här förvarar jag även lite jord, täckbark, plattor mm.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar